Onze visie op leren
Missie
De Vinckhuysenschool streeft naar onderwijs in een warm en kennisrijk schoolklimaat, waar onze kinderen zich ontwikkelen tot sociale, zelfstandige en creatieve wereldburgers die zich verbonden en verantwoordelijk voelen voor hun omgeving.
Visie
Met passie, deskundigheid en enthousiasme werkt het betrokken team van de Vinckhuysenschool samen met ouders en leerlingen in wederzijds vertrouwen aan een school waar iedereen zich thuis voelt. Kinderen op de Vinckhuysenschool houden van uitdagingen, zijn zelfstandig en verantwoordelijk, zij leren van én met elkaar. Als Kanjerschool leren wij kinderen om op een positieve, respectvolle manier met elkaar om te gaan en samen te werken.
Door onze persoonlijke aandacht voor elk kind en onze Kanjeraanpak krijgen zij vertrouwen in zichzelf, in elkaar en in de wereld. Op die manier zetten zij bij ons een eerste stap richting een toekomst die flexibiliteit, verantwoordelijkheid en creativiteit vraagt om zo de wereldburger te worden die zij willen zijn.
Kernwaarden
Bij alles wat we doen gaan we uit van onze vijf kernwaarden:
Open
Persoonlijk, warm, landelijk
De Vinckhuysenschool is een kleine school, waar iedereen elkaar kent en waar persoonlijke aandacht is voor elk kind. Onze school is een warme en vertrouwde plek voor kinderen om te leren en te groeien. Leerlingen voelen zich prettig op school, omdat iedereen bereikbaar en benaderbaar is. Afspraken worden nagekomen en er wordt naar elkaar geluisterd.
De school staat in een landelijke omgeving en ademt rust en ruimte uit, iets wat ook voelbaar is in de school. Op de Vinckhuysenschool hebben wij aandacht voor milieu, groen, duurzaamheid en een gezonde levensstijl (voeding en beweging).
Samen
Samenwerken, respect, veiligheid, betrokken
Op de Vinckhuysenschool leren we van én met elkaar. Onze leerlingen leren vaardigheden om samen te kunnen werken. Het goed kunnen luisteren naar elkaar, elkaar respecteren, de mening van anderen vragen, taken verdelen, elkaar helpen en hulp aannemen zijn voorbeelden van deze vaardigheden.
Naast het onderwijs in de groep zorgen we ervoor dat we veel samen doen: samen vieren, meerdere gezamenlijke thema’s, gezamenlijke projecten en mét elkaar spelen tijdens de pauzes. Door onze Kanjeraanpak zorgen wij voor een veilige en positieve omgeving voor de leerlingen.
De verbinding tussen kinderen, ouders, leerkrachten en partners is een belangrijke waarde voor ons. Als school werken wij samen met onze betrokken ouders aan de ontwikkeling van de kinderen.
Vertrouwen
Verantwoordelijk, (zelf)vertrouwen, zelfredzaamheid
Als school zijn we verantwoordelijk voor de kinderen die aan ons worden toevertrouwd. We spreken ons vertrouwen richting de kinderen uit, zodat zij zelfvertrouwen ontwikkelen en voelen dat ze ertoe doen.
We hebben hoge verwachtingen van de leerlingen. Door met ze in gesprek te gaan leren wij de leerlingen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. Er is ruimte voor de eigen vragen van kinderen, waarbij tegelijkertijd altijd de helpende hand van de leerkracht aanwezig is.
Naast hun eigen ontwikkeling leren wij de leerlingen ook dat ze voor elkaar en voor hun omgeving verantwoordelijk zijn. Zo scheiden de kinderen hun afval en zorgen we met elkaar ervoor dat de schoolomgeving groen is en opgeruimd blijft. Door middel van een eigen moestuin maken we de kinderen bewust over de oorsprong van onze voeding.
Ontwikkeling
Kennis, deskundig, groei
Resultaat en plezier gaan bij ons hand in hand. De vakken lezen, taal, spelling en rekenen nemen een belangrijke plaats in op onze school. Daarnaast besteden we veel aandacht aan kennisoverdracht door middel van ons leesonderwijs en thematisch onderwijs rondom de vakken wereldoriëntatie.
We hebben vertrouwen in de eigen kracht van het kind om zichzelf te ontwikkelen binnen het eigen vermogen. Door onze kleine groepen is er ruimte voor een persoonlijke aanpak waardoor we de betrokkenheid en enthousiasme bij de leerlingen vergroten en daarmee hun leerrendement. Door het inzetten van onze onderwijsassistenten kunnen we alle kinderen extra aandacht én uitdaging geven. Waar mogelijk wordt er groepsdoorbroken les gegeven. Wij kiezen bewust voor verwerking op papier, omdat dit de bewustwording van wat de leerling schrijft bevordert en daardoor beter blijft hangen. Voor verdere oefening en verdieping maken we wel gebruik van digitale middelen.
Er wordt goed onderwijs gegeven door een deskundig, betrokken en gedreven team!
Uitdaging
Nieuwsgierig, creativiteit, plezier
Op de Vinckhuysenschool streven we ernaar onderwijs en de echte wereld te verbinden en de werkelijkheid en leefwereld van kinderen mee te nemen in het onderwijsaanbod. Dit begint al meteen in groep 1-2. Door middel van thematisch onderwijs vergroten wij de kennis van de kinderen en gaan zij uit verwondering en nieuwsgierigheid steeds meer de wereld ontdekken. Naast kennisoverdracht is er ook ruimte voor creativiteit, muziek en drama. Op onze speciale themamuren delen we trots wat de kinderen leren, maken en schrijven. Regelmatig starten we een nieuw thema met een (schoolbrede) opening d.m.v. een activiteit en zoveel mogelijk sluiten we het thema af met een eindproduct of een presentatie voor ouders.